top of page

DNA onderzoek: welk ras is jouw paard?

Justine is alweer even geleden gestopt als vaste schrijfster voor de blog. Toen ik (Lara) echter zag dat ze DNA onderzoek had laten doen naar Blacky, was ik erg enthousiast en nieuwsgierig naar hoe dat in zijn werking gaat. Justine vond het ook wel leuk om er wat over te vertellen, bij deze dus de ervaringen van Justine over het DNA onderzoek.

Er zijn vast wel mensen die dit kennen: Je hebt een paard of pony gekocht en in het paspoort is alles onbekend. Zelfs het ras is onbekend. Vele zullen hier niet naar omkijken maar ik was stiekem toch wel heel erg nieuwsgierig naar het ras van mijn pony Blacky, zeker omdat ik een sterk vermoeden had van wat het moest zijn. Na heel lang dubben over wat het nou zou kunnen zijn kwam ik langs een filmpje waarin iemand zijn paard liet testen op ras. Ik wist helemaal niet dat dit überhaupt mogelijk was. Na het zien van dit filmpje ben ik zelf op onderzoek uit gegaan en kwam ik op het laboratorium terecht waar ze een rasbepaling uit kunnen voeren Van Hearingen: bit.ly/28PEJlv .

Toen heb ik toch wel een tijdje lopen tobben of ik het wel of niet zou doen maar mijn nieuwsgierigheid was veel te groot en ik heb besloten het wel te doen! Zo gezegd zo gedaan, ik bestelde de test. Ik heb gekozen om het van haar materiaal te laten testen.

Ik kreeg een testzakje thuis gestuurd waar ik minimaal 50 haren met haarzakje in moest verzamelen. Dit heb ik (op aanraden van hun) uit de oren van mijn pony gehaald. Dit zijn namelijk schone haren en met deze haren heb je bijna geen kans dat er haren van evt. andere paarden waar je paard samen mee staat tussen zitten. Dit heb ik opgestuurd en toen was het afwachten geblazen!

Ik werd netjes via mijn profiel die ik aan moest maken op de website op de hoogte gehouden van wanneer ze de haren ontvangen hadden, wanneer ze zijn begonnen met het onderzoek en de geschatte tijd dat het zou gaan duren. Ik heb een kleine 3 weken op de uitslag moeten wachten maar toen de envelop eindelijk door de bus viel kon ik niet meer wachten!

De uitslag : 99,980% New forest! En dit was ook wat mijn eigen vermoeden al was, heel leuk om dit nu ook echt zeker te weten. Dit verklaard voor mij ook het een en ander en ik heb altijd geroepen : ooit koop ik een leuke New Forest en kijk eens wat ik gewoon zomaar op stal had staan al die tijd, geweldig!

Al met al een fijne ervaring met deze test, de communicatie was erg duidelijk en er werd netjes op mijn vragen gereageerd etc. Het is misschien aan de prijzige kant (ik was 96 euro kwijt). Maar als je je het kan veroorloven en je wilt het heel erg graag weten is dit zeker een leuke aanrader!

Zelf laten testen kan ook, het kost 96,20 euro inclusief BTW. Je kunt een onderzoek aanvragen via deze link: bit.ly/28PEJlv

Uitgelichte berichten
Recente berichten
bottom of page