top of page

Les van Robin Renier, grondwerk en vrijheidsdressuur

Zaterdag 2 juli had ik les van Robin Renier, zij geeft les in zowel grondwerk en vrijheidsdressuur, ik dacht de hele les te hebben gefilmd maar helaas heeft mijn camera die niet opgenomen.. Toch wil ik jullie een soort review geven over hoe de les was en wat we zoal gedaan hebben!

Het contact voor de les om een afspraak te maken was al erg fijn, ze reageerde snel op berichten en was daarnaast ook al heel benieuwd naar je paard. We bespraken zowel de dingen die al goed gaan als waar ik met Floor tegenaan liep, wat er gebeurd als het niet lukt en wat voor paard Floor is. Vooral haar karakter en hoe zij reageerd op mij, wat grappig was is dat Floor op bepaalde dingen hetzelfde reageerde als haar pony Yanto. De prijs word ook gelijk besproken, ze vraagt €30,- exclusief kilometer vergoeding. Deze is €0,19 per km heen en terug, je krijgt een uur les al leek het veel langer te duren!

Een datum afgesproken en toen was het wachten tot de afgesproken dag. Een uurtje voor de les ben ik Floor gaan poetsen en mijn spullen gaan pakken, we hadden helaas een beetje raar weer en de bak was nog flink modderig. Na een flinke bui zijn we aan de slag gegaan.

Je bent een uur actief bezig, tussen de oefeningen door word besproken wat er goed gaat en waar je de volgende keer op moet letten. Ook tussentijds wanneer je met een oefening bezig bent geeft ze aan wat goed gaat of waar je op moet letten, denk aan lichaamshouding of je reactie wanneer je paard iets goed doet. We begonnen met het laten zien van de jambette, Floor haar linkerbeen gaat beter dan rechts. We bespraken wat maakt dat dat rechterbeen minder goed gaat en we kwamen al gouw bij de conclusie dat Floor wat meer gemotiveerd moest worden, dus niet gelijk starten met oefeningen maar eerst wat grondwerk.

Floor is een paard wat vrij neutraal kan kijken en ook(nog niet) heel speels is, de ene dag meer dan de andere. Dit maakt dat haar motiveren vaak erg lastig is omdat je niet snel van haar af kan lezen wanneer ze gemotiveerd raakt, mis je de kleine aanwijzingen dan ben der al kwijt. Dit zijn we gaan oplossen door stukjes te lopen en haar stil te zetten, haar belonen wanneer ze stil stond en daarna weer verder. Dit pakte ze snel op en ook Robin zag dat ze de oefeningen snel oppikte, momenten dat het weer wat minder ging had ze gelijk tips om het te verbeteren maar legde daarnaast ook uit waarom het minder ging. Dit kan dus zijn door mijn lichaamshouding of dat ik telaat op Floor reageerde, ze let op de kleine details.

Al snel gingen we de oefening in draf proberen, nu kan Floor al beter mee draven dan in het begin maar ze was nog steeds niet helemaal gemotiveerd. Om haar hierbij te helpen moest ik haar aan laten draven en gelijk belonen, alleen al dat ze aandraafde. Dit hebben we een aantal rondes gedaan, even lopen dan aandraven en gelijk belonen. Niet alleen zij, maar ook ik werd steeds gemotiveerder. Robin gaf op tijd aan wanneer het goed ging, maar ook wat zij vanuit het midden zag. Bijvoorbeeld Floor op mij reageerde en hoe ik haar daarna beloonde. We hebben het daarna nog een stukje uitgebreid door iets langer te draven en daarna weer gelijk belonen. Ze was hierna al een heel stuk meer gemotiveerd, we hebben de jambette weer gevraagd gelijk op haar ‘moeilijke’ been en deze ging nu al veel beter! Ook een beginnetje gemaakt aan de spaanse pas waar ze helemaal blij van werd.

Na de les nog even goed besproken waar we aan kunnen werken, dingen die goed gaan maar ook wat we kunnen doen als dingen minder gaan.

Dus een samenvatting, wat vond ik van de gehele les?

Ik kan haar aan iedereen aanraden, ze neemt de tijd en doordat ze van te voren al met je besproken heeft wat er goed en minder gaat kan ze je ook gelijk helpen tijdens de les. Daarnaast is ze niet alleen bezig met hoe je paard het doet maar ook hoe jij bezig bent, iets waar ik helemaal achter sta! Je bent misschien de eerste les niet gelijk bezig met vrijheidsdressuur oefeningen maar wel met het versterken van de band met je paard werkend vanaf de grond, als hier al dingen in fout gaan worden vrijheidsdressuur oefeningen aanleren ook lastiger. Ze is een aanrader voor zowel degene die starten met grondwerk en vrijheidsdressuur als degene die al wat langer bezig zijn!

Zoek je dus nog naar een iemand die je les kan geven in grondwerk en vrijheidsdressuur neem dan zeker contact op met Robin, er komt zeker een vervolg les en deze zal ik dit keer wel filmen haha!

Tot de volgende post!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
bottom of page